wtorek, 13 marca 2018 r.

kontakt z redakcją

+48 661 816 567 / kontakt@szczecinnonstop.pl

Szczecińską Koleją Metropolitalną pojedziemy w 2022 roku!

Aktualności, Miasto

118 kilometrów torów, 40 przystanków, 2500 miejsc parkingowych – to tylko niektóre z ważnych liczb, które dotyczą jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszym regionie.

Wczoraj została opublikowana lista rankingowa projektów dofinansowanych w ramach konkursu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zatwierdzonych przez ministra do spraw Inwestycji i Rozwoju. Ponad 741,2 miliona złotych będzie przeznaczonych na modernizację i przebudowę sieci kolejowej i budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych na terenie objętym inwestycją. W 85 procentach wartości projektu netto (515,2 miliona złotych) budowa SKM-ki będzie dofinansowana z Unii Europejskiej.

– SKM-ka jest kręgosłupem komunikacyjnym Szczecina i sąsiednich gmin. Długo czekaliśmy na ten projekt, który wymagał współpracy bardzo wielu podmiotów. Daje on mieszkańcom naszego regionu świetną alternatywę w przemieszczaniu się. Jest to moment przełomowy dla naszego obszaru i jest to najważniejszy projekt realizowany przez nasze biuro. Jest to również wielkie wyzwanie dla naszych samorządów, które w tym czasie bardzo się zmienią. Będzie to nowa jakość, którą odczują wszyscy mieszkańcy naszego miasta i regionu – mówi Prezydent Piotr Krzystek.

Prace nad przygotowaniem projektu SKM prowadzone są przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego od 2011 roku. Siedemnastego lipca ubiegłego roku została podpisana umowa partnerska, będąca porozumieniem dotyczącym wspólnej realizacji projektu budowy kolei metropolitalnej obejmującego zarówno modernizację oraz budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy każdym przystanku kolejowym.

– Po siedmiu latach od rozpoczęcia prac możemy poinformować o olbrzymim sukcesie. Nasz projekt otrzymał największe dofinansowanie spośród wszystkich wyróżnionych przez ministerstwo. Jest to jedyny w Polsce projekt tak kompleksowo podchodzący do zagadnień transportu publicznego. Otrzymane dofinansowanie jest kamieniem milowym w realizacji Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. Teraz będzie już tylko trudniej – z radością informował Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Jest to pierwszy w Polsce tego typu projekt, który jest wdrażany przez dziesięciu partnerów: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Gminę Miasto Szczecin, Gminę Miasto Stargard, Gminę Goleniów, Gminę Gryfino, Gminę Police, Gminę Stargard, Gminę Kobylanka, Województwo Zachodniopomorskie oraz Stowarzyszenie SOM.

Przed realizatorami inwestycji stoją następujące zadania:

  • modernizacja linii lokalnej nr 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn.
  • modernizacja i budowa nowych przystanków kolejowych na liniach kolejowych nr 273 Szczecin – Gryfino, nr 351 Szczecin – Stargard, nr 401 Szczecin Goleniów i nr 406 Szczecin Police.
  • budowa systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław.
  • budowa systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach SKM
  • budowa zintegrowanych węzłów i przystanków komunikacyjnych przy liniach kolejowych nr 273, 351, 401 i 406 wraz z parkingami typu Park&Ride i Bike&Ride, dostosowanych do osób o ograniczonej mobilności (windy, podjazdy) oraz urządzeniami związanymi i integracją transportu (biletomaty i kasowniki).

W sumie SKM będzie liczyć 118 kilometrów torów. Pasażerowie kolei metropolitalnej otrzymają 40 przystanków węzłowych (31 to istniejące stacje, które zostaną w znacznym stopniu zmodernizowane i rozbudowane). W ramach inwestycji powstanie również około 2580 miejsc parkingowych, w tym 1800 w samym Szczecinie. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie 37 obiektów (mosty, wiadukty kolejowe, kładki i podziemne przejścia pod torami).

Uruchomienie SKM planowane jest na 2022 rok.