środa, 2 maja 2018 r.

kontakt z redakcją

+48 661 816 567 / kontakt@szczecinnonstop.pl

Life Balance ważniejszy od pieniędzy? Millenarsi dyktują warunki na rynku pracy

Aktualności, Biznes, Miasto

25 maja będzie mieć finał kolejnej edycji konkursu Pracodawca Roku Pomorza Zachodniego 2018. Czas na zgłoszenia firm w 5 kategoriach został przedłużony do 10 maja. Okazuje się, że na przestrzeni kilku lat doszło do dynamicznych zmian, które są odczuwalne w firmach. Młodzi ludzie cenią sobie „life balance” i możliwość wypoczynku, a pracodawcy liczą na większe zaangażowanie i utożsamianie się z wartościami firmy.

Celem konkursu Pracodawca Roku Pomorza Zachodniego 2018 jest promowanie, pokazywanie i nagradzanie firm, które mogą stanowić dla innych wzór tego, jak należy traktować swoich pracowników. Społeczna odpowiedzialność biznesu, dobre praktyki, sprzyjanie rozwojowi swoich pracowników to cechy, które charakteryzują odpowiedzialnego, postępowego pracodawcę, który wie, że rozwój jego firmy jest możliwy dzięki działaniu całego zespołu. Specjaliści od HR przyznają, że świadomość zarówno przedsiębiorców jak i pracowników w tym temacie jest coraz większa, ale w znaczącym stopniu bierze się ona z rynkowych konieczności, a nie z własnych chęci do zmian w firmie. Bezrobocie jest coraz niższe, pracowników coraz mniej, a przedsiębiorcy muszą się coraz bardziej starać o to by zdobyć dobre kadry dla swojej firmy: – Młodzi ludzie mają mnóstwo ofert pracy, możemy śmiało powiedzieć, że mogą w nich przebierać . Przedsiębiorcy muszą więc nie tylko walczyć o klientów i zdobywanie zleceń, ale i o pracowników i specjalistów, którzy są obecni na rynku pracy, ale do przyjścia do naszej firmy trzeba ich odpowiednio zachęcić. Młodzi ludzie są świadomi, że mogą pozwolić sobie na coraz więcej jeżeli chodzi o wynagrodzenie czy pewne oczekiwania. Wiedzą, że są potrzebni na rynku pracy, biorą udział w stażach, na pewno nie jest tak, że jest to dyktowanie warunków przez jedną stronę, tutaj musi występować partnerstwo. Poza tym słynna „umowa o pracę” dla pokolenia Milleniarsów nie jest już czymś najbardziej pożądanym – mówi Łukasz Ubycha, koordynator działania fundacji 2be Fair założonej przez członka Północnej Izby Gospodarczej Kamila Zielińskiego.

Zmiany na rynku pracy powinny być więc obiektem badań nie tylko specjalistów HR, przedsiębiorców czy pracowników Urzędów Pracy, ale i socjologów, którzy mogliby rzeczowo ocenić jak to możliwe, że w ciągu 5 lat sytuacja na rynku pracy i podejście pracowników i pracodawców, a także priorytety w tak radykalny sposób się zmieniły: – Pracodawcy starają się o poszukanie pewnego „złotego środka”, należy słuchać pracowników, zapewniać im możliwości rozwoju oraz dbać o wizerunek na zewnątrz firmy. Pojawiło się ostatnio pojęcie „Work Life Balance” i jest to pojęcie z którym należy się bardzo ostrożnie obchodzić, bo w przypadku młodych ludzi jest to fajna opcja pracy, bo daje swobodę działania, pracodawca zapewnia pracownikom np. rzmaite rozrywki czy posiłki. W przypadku osób posiadających rodzinę to zachęca to pracownika do spędzania czasu w pracy, a to nie sprzyja życiu rodzinnemu. Idealna sytuacja jest więc taka, że ma być czas na pracę, ale i ma być czas na życie poza pracą – mówi Katarzyna Kazojć, organizatorka plebiscytu „Równa Firma”, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytet Szczeciński.  – Dzisiaj  w ofercie podstawowej dobrego pracodawcy powinno być umożliwianie rozwoju swojemu pracownikowi czyli kursy językowe, możliwość rozwijania się w dziedzinach związanych z zawodem czy miejscem pracy. Mile widziane jest ubezpieczenie, opieka medyczna czy karnety sportowe. Pracownicy cenią sobie także lepszą, darmową kawę, obniżki lub kupony na posiłki. To są czynniki, które są bardzo cenione przez pracowników. To wszystko zabiera argument z ręki pracownika by mówić o szefie jako o złym pracodawcy – mówi Łukasz Ubycha. – Kiedyś firmy niekoniecznie chciały się chwalić tym, że działają w ramach CSR, to była kwestia skromności, ale także tego, że firma działająca społecznie nie mogła opędzić się od kolejnych propozycji wsparcia. Teraz otwarcie się na potrzeby społeczeństwa jest milej widziane i jest potrzebne pracodawcom w kreacji wizerunku i by móc pozyskiwać nowych pracowników – dodaje Katarzyna Kazojć.

Zachęcamy wszystkich pracodawców z naszego regionu, niekoniecznie związanych z Północną Izbą Gospodarczą do zgłaszania się do konkursu Pracodawca Roku Pomorza Zachodniego 2018