środa, 9 maja 2018 r.

kontakt z redakcją

+48 661 816 567 / kontakt@szczecinnonstop.pl

Za cztery lata pojedziemy Szczecińską Koleją Metropolitalną!

Aktualności, Miasto, Wydarzenia

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego otrzymało właśnie ponad 500 milionów złotych unijnej dotacji na infrastrukturalną część inwestycji, która obejmie między innymi wymianę torów, węzły przesiadkowe i parkingi P&R.

Umowę, która potwierdza przyznanie dotacji podpisali Przemysław Gogol (pełniący obowiązki dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz prezydent Piotr Krzystek, który jednocześnie pełni funkcję przewodniczącego Stowarzyszenia.

Koszt Projektu „Budowy Szczecińskiej Kolej Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych numer 406, 273 i 351” wynosi 741 milionów złotych, a kwota dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko to 512 milionów złotych.

– Jest to historyczna chwila dla całego Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, ponieważ jest to projekt wyczekiwany przez pokolenia. Liczę na to, że uda się tę inwestycję ukończyć w terminie i w 2022 roku będziemy mogli uroczyście otworzyć  nowe połączenia – mówi Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.

Fundusze unijne pozwolą miedzy innymi zmodernizować linię kolejową numer 406  na odcinku Szczecin – Police i wybudować drugi tor na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą oddzielić ruch pasażerski od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej.

Zmieni się też infrastruktura pasażerska na liniach kolejowych

  • 273 – odcinek Gryfino – Szczecin Główny
  • 351 – odcinek Stargard – Szczecin Główny
  • 401 – odcinek Szczecin – Goleniów (wraz z odgałęzieniem do goleniowskiego lotniska).

Całkowita długość przebudowywanych lub zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie prawie 24 kilometry.

SKM zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych i tramwajowych. Powstanie 28 węzłów przesiadkowych, parkingi Park & Ride. Zamontowane zostaną  urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu (na przykład biletomaty i kasowniki).

– Bardzo się cieszę z dzisiejszego wydarzenia, ponieważ zamyka ono pewien etap naszych działań. Jest to do tej pory najtrudniejszy projekt realizowany na Pomorzu Zachodnim. Wynika to z dużej liczby zaangażowanych w niego partnerów i rozmachu rozwiązań komunikacyjnych. Dążymy do tego, by integracja poszła jak najdalej i na podróż różnymi środkami komunikacji wystarczałby jeden bilet. Rozwiązanie to pozwoli zaoszczędzić nam czas i w szybki sposób przemieszczać się między ośrodkami naszej aglomeracji. Teraz nastał czas na realizację. PKP rozpoczyna prace, w różnych miejscach powstają już centra przesiadkowe. Szczecin też jest na dobrej drodze, by w 2020 roku wszystko było gotowe – zaznacza prezydent Piotr Krzystek.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 miliardów złotych na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.

– Ten projekt jest kluczowy dla rozwoju Szczecina i pobliskich miast. Dzięki tym środkom rozpoczynamy realizację budowy SKM-i. Stworzone zostaną nowoczesne połączenia między ważnymi ośrodkami tej części Polski. Działania te wpisują się w rozwój transportu publicznego miasta – podkreśla Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju.

W naszym województwie do tej pory z tego programu popłynęło 6,2 miliarda złotych na 92 inwestycje o wartości 10,4 miliarda złotych. Największą wartość mają inwestycje transportowe (np. budowa drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Koszalina).

Na ten rok zaplanowano również podpisanie kolejnych umów o dofinansowanie. Z Programu Infrastruktura i Środowisko zostaną wsparte takie inwestycje jak: budowa obwodnic Szczecinka, Warzymic i Przecławia; przebudowa węzła Rzęśnica na drodze A6/S3 czy dalszą budowę drogi S3 na odcinku Rzęśnica – Brzozowo.

Foto: Facebook/Prezydent Szczecina oraz Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki